Slapeloze nachten

Niks is zo irritant als slecht slapen. Zeker als je de dag erna iets spannends of belangrijks te doen hebt, kun je elk uurtje slaap goed gebruiken. Bijna iedereen heeft wel eens een slechte nacht en dat is meestal geen probleem want dat haal je dan de nacht erna wel weer in. Anderen hebben echter regelmatig of langdurig last van slapeloosheid. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen?

Oorzaak

Er zijn verschillende soorten slapeloosheid; de een kan niet in slaap komen, de ander wordt halverwege de nacht wakker en valt vervolgens uren niet meer in slaap. Ook de oorzaken kunnen heel verschillend zijn. Doorgaans kun je een onderscheid maken tussen een mentale oorzaak (stress, angst of psychische problemen) of een medische oorzaak (medicijngebruik, slaap-apneu of andere lichamelijke klachten). Hoe dan ook is het vervelend, want slaapgebrek maakt je moe, prikkelbaar, vermindert je concentratievermogen en kan op duur ook tot ernstiger klachten leiden.

Piekeren

De meeste slapeloosheid wordt veroorzaakt door stress. Maak jij je vaak zorgen over dingen zoals schoolresultaten, wat anderen van je vinden, je toekomst of andere dingen, dan kunnen die zorgen je ook uit je slaap houden. Je ligt te piekeren en voelt je continu onrustig.

Soms helpt het om voor het slapen gaan, alles op te schrijven. Dit helpt je om het even los te laten. Ook als je bang bent iets de volgende dag te vergeten dan helpt dit natuurlijk goed.

Goede gewoontes

Melatonine is het middel dat je hersenen aanmaken om in slaap te vallen. Er is gebleken dat je hersenen dat een stuk moeilijker vinden als er in het uur voor het slapen stimulerende activiteiten worden gedaan. Ook het licht van een computer, tv of mobiele telefoon verstoort de aanmaak van melatonine. Als je moeilijk in slaap komt is het handig om voor je gaat slapen al rust te zoeken. Lees een boek, luister rustige muziek, ga in bad of doe ontspanningsoefeningen die je hartslag en ademhaling vertragen. Drink ook geen koffie of energiedrank voor het slapengaan.

Je lichaam vindt het heel fijn als het weet wat er gaat gebeuren. Dan kan het zich erop voorbereiden. Probeer dus elke dag rond dezelfde tijd naar bed te gaan en ook weer op te staan. Doe elke avond voor het slapen gaan dezelfde dingen (een glas water drinken, douchen, tandenpoetsen, naar de wc en naar bed). Je hoofd weet dan: “ah, we gaan zo slapen” en zal melatonine gaan aanmaken rond die tijd.

Vicieuze cirkel

Veel mensen die niet kunnen slapen, maken zich zorgen over het feit dat ze niet kunnen slapen. En dat gepieker maakt dat ze helemaal niet meer kunnen slapen. Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel. Probeer je dus niet te druk te maken. Als je een paar uur wakker ligt is dat helemaal niet erg. Zet een luisterboek aan of bedenk een verhaal in je hoofd.

Weet ook dat de een nu eenmaal meer slaap nodig heeft dan de ander. Als jij prima functioneert op 5 uur slaap in plaats van de aanbevolen 8 uur, dan is er niks aan de hand.

Dagboek

Om erachter te komen wat er mis gaat met je slaap, is het handig om een zogenaamd ‘slaapdagboek’ bij te houden. Schrijf elke dag op hoe laat je naar bed ging, waar je aan dacht, hoe laat je sliep en hoe laat je weer wakker was. Neem dit mee naar je huisarts. Hij of zij kan je helpen je slaapproblemen aan te pakken.


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: