6 tips om een herfstdip tegen te gaan

Het wordt kouder buiten, eerder donker en ongeveer iedereen is verkouden. Nog heel even en de klok gaat weer een uurtje achteruit en dan is het helemaal herfst. En dat is precies het moment waarop veel mensen last krijgen van een herfstdip. We krijgen wat minder zonnestraaltjes te zien en dat pakt lang niet voor iedereen goed uit. Daarom: tips om een herfstdip tegen te gaan!

1. Blijf gezond eten
Hoe kouder het wordt, hoe meer zin we krijgen in koolhydraatrijk eten. Denk maar aan alle winterse gerechten zoals stamppotten. Daar is op zich niets mis mee, maar als je een teveel aan koolhydraten binnenkrijgt, zul je dit ook gaan merken. Je bent sneller moe, hebt een gebrek aan energie en krijgt hoofdpijn. Blijf dus vooral ook genoeg groenten en fruit eten!

2. Ga naar buiten
Hier heb je misschien helemaal geen zin in, maar door veel binnen te blijven, wordt die dip alleen maar erger. Een mens heeft per dag minimaal een half uur zonlicht nodig (en dat geldt niet als je achter een raam zit). Maar omdat het eerder donker wordt en de zon pas later opkomt, zien veel mensen helemaal geen zonlicht meer. Kleed je daarom warm aan en ga bijvoorbeeld eens naar het bos, daar knapt iedereen van op! ;-)

 

bron: Unsplash

 

3. Beweeg genoeg
Door te bewegen, krijg je weer energie. In de kou lijkt het een makkelijke keuze om het openbaar vervoer te nemen, maar pak gewoon de fiets! Het is belangrijk dat we een half uur per dag bewegen. Hierdoor blijft je stofwisseling op peil en worden afvalstoffen beter vervoerd, en dat kun jij wel gebruiken in deze koude maanden want dat zorgt er ook voor dat je wat meer energie overhoudt.
 

4. Drink genoeg water
In de zomer is het niet moeilijk om genoeg water te blijven drinken. Je hebt het warm en krijgt daarom dorst. Maar in de herfst en winter is het net zo belangrijk om te blijven drinken! Het zorgt namelijk onder andere voor een betere stofwisseling, een minder hongerig gevoel, een betere bloedsomloop en daardoor een betere concentratie. Zet daarom een pot thee en blijf vooral goed drinken.

 

5. Houd een ritme aan
Een ritme aanhouden kan hartstikke moeilijk zijn. Doordeweeks moet je er misschien vroeg uit om naar school of werk te gaan, maar in het weekend kun je lekker uitslapen. De verleiding om lang in bed te blijven liggen is dan ook heel erg groot. Probeer dit juist niet te doen! Je houdt je energieniveau juist op peil als je elke dag op ongeveer dezelfde tijd opstaat.

 

 bron: Unsplash

 

6. Geniet!
De herfst is misschien wel even wennen, maar het is tegelijkertijd wel één van de mooiste seizoenen van het jaar. De bomen krijgen prachtige kleuren, de geuren zijn heerlijk en als het zon


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: