Ik neem wel een appel

De grens tussen gezonde keuzes en een eetprobleem.

Grote kans dat je het prettig vindt om er goed uit te zien. Daar doe je dan ook flink je best voor. Je eet gezond, sport regelmatig en verzorgt je uiterlijk. Niks mis mee. De vraag is alleen wat de definitie is van ‘er goed uitzien’. Hoewel overgewicht een groeiend probleem is in Nederland zijn er nog steeds schrikbarend veel jonge vrouwen en een aantal mannen die gebukt gaan onder een eetstoornis. Waar ligt nu eigenlijk de grens tussen gezond eten en een eetstoornis?

Nooit goed genoeg

Het begint eigenlijk met het beeld dat je hebt over je eigen lichaam. Bijna iedereen die in de spiegel kijkt ziet wel eens iets waar hij niet tevreden mee is. Een pukkel, stom haar, een vetrandje teveel of kromme benen. Dat geeft nooit echt een lekker gevoel maar het wil niet direct zeggen dat je een negatief zelfbeeld hebt. Dat is pas het geval wanneer jij spiegels het liefst vermijdt omdat je zo ongelukkig wordt van wat je ziet dat je het liefst de spiegel kapot zou gooien. Misschien ken je wel het plaatje van een heel dun meisje dat in de spiegel kijkt en zichzelf als dikke vrouw ziet staan. Als je niet meer in staat bent om enigszins realistisch naar jezelf te kijken, loop je mogelijk een risico.

Wat is een eetstoornis? 

Een eetstoornis is een psychische aandoening waarbij iemand een verstoorde relatie heeft met voedsel. Meestal ontstaat dit uit onzekerheid over het uiterlijk. Een eetstoornis kan betekenen dat je bijna niks meer eet (anorexia nervosa), heel veel eet en dat direct daarna er zelf weer uit gooit door te braken (boulimia nervosa) of door heel lang bijna niks te eten en daarna in korte tijd heel veel (vaak ongezond) te eten (binge eating). Vaak begint het redelijk onschuldig en denk je grip te hebben over je eetgedrag, maar al snel ben je niet meer in staat het gedrag te controleren. Je gaat steeds vaker liegen over wat je hebt gegeten tot het een gewoonte is geworden. Eten zelf wordt een vijand en elke maaltijd een gevecht. Zelfs een simpele appel voelt als een obstakel. De gevolgen van een eetstoornis voor je gezondheid kunnen heel ernstig zijn en zelfs tot de dood leiden.

Gezond eten

Natuurlijk is het prima om gezond en niet te veel te eten. Een gezonde leefstijl bestaat uit drie maaltijden en twee snacks per dag. Dit hoeven geen zware maaltijden te zijn. Je kunt je dag starten met fruit en magere yoghurt of havermout. Neem als tussendoortje een banaan, een rijstwafel met light jam of een cracker met kipfilet en komkommer. Als lunch kun je brood eten, een stevige salade of een rijkgevulde soep. Als diner neem je groente als basis en vult dit aan met een kleine hoeveelheid koolhydraten in de vorm van aardappelen, rijst of pasta. 

Vermijd grote hoeveelheden suiker en vet en probeer te kiezen voor verse ingrediënten. Drink twee liter vocht per dag. Liefst water of thee. Met deze levensstijl blijf je superslank en gezond. En dan kun je echt zonder problemen genieten van ee stuk verjaardagstaart of een chocoladecroissantje op zondag.


Meer weten



Ook interessant


Geen antwoord kunnen vinden?

Neem via een ander kanaal contact met ons op: